BM65 … Jag förstår inte.

Idag låg det högar av tidningen ”Form för oss att plocka gratis i korridoren. Trots att det råder delade meningar om tidningen, tycker jag alltid att det är trevligt med lite gratisinspiration! Hur som helst, det första jag stöter på är en kort artikel om Bruno Mathssons stol ”BM65”, läst ur Nr 1 2010. Tydligen var stolen tänkt att gå i produktion redan 1965, men då tekniken inte höll, var det inte förrän i år som den faktiskt kom ut på marknaden.

 

Det som fick mig att reagera var hur skribenten kallade stolen för "spännande och modern". Hmm ... spännande? Eller inte säger jag! Trots att det är en Bruna Mathsson, är det ju bara ännu en stol med stålrör och lädersits, jag ser faktiskt inget spännande i det. Kanske att den skulle ha varit unik om den hade fått lov att sättas i produktion redan det tänkte datumet (?), men ibland kan jag bli trött på hur ett objekt kan gömma sig bakom den dåtida design-guden och skaparen, och kanske vinna lite mer positiv respons än vad det egentligen gör sig förtjänt av.  Jag skulle ibland önska att man lite oftare studerade objektet ur dess rätta kontext, vilket i detta fall är 2010.

Jag förundras också över varför ”Form” väljer att visa stolen med svart lädersits, när den i ask känns så betydligt mycket mer karaktäristisk (med de frästa detaljerna på ryggstödet). Vad tycker du? Gå in och släng ett öga här


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0